16-02-2009

AR EH EM OH EN EE ES

Ramones!
Wat had ge nu verwacht?

Ik heb de afgelopen week al mijn Ramones-cd's nog eens door mijn kamer laten galmen, sommige meermaals. Dat zijn: al hun studio-albums \ {Subterranean Jungle, Halfway To Sanity, Acid Eaters} en 2 live albums: It's Alive & Loco Live. Nog niet zo'n indrukwekkende verzameling, maar allez. Aan Ramones-vinyl verzamelen ga ik precies niet beginnen, gaat te veel kosten.
Dat betekent dus enkele dagen feest in mijn kamer. Want: Ramones equal party.

De Ramones, den eerste keer dat die in mijn leven kwamen moet zo ongeveer op mijn 13 of 14 geweest zijn. Ik weet dat die niet op mijn mixcd's van mijn 12 jaar staan, dus ervoor zal 't niet geweest zijn. Ik was toen into 'punkmuziek' (Blink-182, The Offspring, Yellowcard) en vond mezelf al kei graaf dat 'k daarnaar luisterde. Dan ontdekte ik the Sex Pistols. Dat was ruig ze, dat was échte punk, niet zoals de poppy crap van Blink-182. Echte punk, daar kwam ik de Ramones tegen. Dat klonk cool. Heel anders dan the Sex Pistols of The Clash of The Damned. Het klonk dan weer wel zoals the Buzzcocks, die ik een beetje later leerde kennen. Ik heb lange tijd eigenlijk enkel de grootste hits op de computer hebben staan, meer niet. Ik weet dat ons mama fan was van Rock'n'Roll Highschool indertijd, maar meer heb ik daar ook niet van meegekregen.
Naarmate ik dan meer en meer in de 'punkmuziek' verwikkeld raakte, dat begon bij Epitaph bands en Fat Wreck bands, waarvan NOFX het beste voorbeeld is. Ik leerde meer bands kennen uit meer uiteenlopende subgenres. Zo ook een band genaamd The Lillingtons. En een band onder de naam Screeching Weasel. En door deze bands, in feite kopies van de Ramones, heb ik de Ramones herontdekt. Ik raakte meer en meer in de poppunk-scene, als ik het zo mag zeggen, en ik ben de genialiteit van de Ramones steeds meer beginnen erkennen.
En zo kom ik nu aan een persoonlijke affectie voor een band die ik vroeger gewoon als louter essentieel in het genre beschouwde.

Johnny, Joey, Deedee, Tommy, Marky, Richie, C.J., allemaal helden.

Mijn klassement:
Leave Home
Ramones
Rocket To Russia
Road To Ruin
Mondo Bizarro
End Of The Century, Pleasant Dreams
Too Tough To Die, Animal Boy, Brain Drain, ¡Adios Amigos!

You may remember them from such songs as:
Blitzkrieg Bop (dat nummer met die "Hey ho! Let's go!")
Pinhead (bekend van de "Gabba gabba hey!"-uitroep, refereert naar de film)
Rock'N'Roll Highschool (ook bekend van de film)
Rockaway Beach
Covers: Surfin' Bird, Do You Wanna Dance, Let's Dance, …
Spider-Man (waarvan de parodie alom bekend is uit The Simpsons Movie)

R.A.M.O.N.E.S. (door Motörhead)
D.E.A.D.R.A.M.O.N.E.S. (door Modern Life Is War)
Jeannie Hates The Ramones (door the Huntingtons)
Mr. Ramones en The End of the Ramones (door the Mr. T Experience)
talloze tekstuele referenties in nummers van voornamelijk poppunkbands.
ontelbare cover-albums en coversongs en covermedleys van andere bands.

Al bij al,
fucking heersers.
Period.

Links:
Official Ramones
Jonny Ramone's myspace
My Brain Is Hanging Upside Down (Bonzo Goes To Bitburg) on Youtube

Geen opmerkingen:

Een reactie posten