03-03-2009

Do you want to go to the show with me?

De zaterdag ben ik naar Teenage Bottlerocket gegaan. Ongeveer het beste dat ik in deze tijden nog heb meegemaakt.
Daarom, een bericht over de beste shows die ik al heb bijgewoond.

We beginnen bij mijn eerste festival, 2 jaar terug, Puntpop 2007. The Setup had net Minister of Death uit denk ik en ik was volledig fan. En ze treedden op in Wuustwezel. Leuk dus! Ze begonnen hun set met Out Of Sync, en ik was direct mee. Ik heb daar ook mijn eerste mosh-ervaring opgedaan, er bestaat zelfs een foto van. Ze straalt enorme emotie uit, past eigenlijk goed bij de muziek, maar damn, wat ne voze kop! Enorm achterlijke kop zelfs, haha!
(Photo by Joris Bulckens)
The Setup speelde een enorm strakke set, supercool. Achteraf nog een half drumstokske gevonden, een mooi aandenken. Nog 3 keer gezien na die keer.
Op dezelfde avond heb ik Napalm Death mogen aanschouwen, pakweg de grondleggers van de grindcore. Als 15-jarige snul is dat wel heel graaf. Ook even gemosht, al was dat wel een pak harder. Ook wel een pak leuker, eigenlijk. Hoogtepunt was ne metalhead die helemaal naakt ging, geniaal.
(Photo by Joris Bulckens

Een halfjaar later was er nog een klein festivalletje op een 10 km van mij vandaan, genaamd Rockin' Hard Festival. Iets uit Nederland. Anyway, The Jizz Kids speelde er. Het was mijn eerste live kennismaking met de poppunk waar ik nu zo van hou. Kevin Aper is zowat de coolste frontman ooit en the Apers en the Accelerators zijn 2 van de coolste Nederlandse bands. Ik heb vol bewondering naar hun set gekeken. Wat gedanst, wat meegezongen wat ik kende en vooral genoten van de show.

09/02/2008: Ieperwinterfest at Ieper
Op Ieperfest Winter Edition 2008 heb ik me eigenlijk onverwachts aan een enorm coole show gewaagd, dat was meteen dé band van die avond. Municipal Waste! The Waste! Thrash! Ik kende ze niet denderend, maar amai, ben ik even van mij sokken geblazen geweest. Metal op een optreden is sowieso vaak leuker, omdat de moshpits leuk zijn en de sfeer cooler. Hoeveel metalharen heb ik wel niet uitgetrokken/ingeslikt man?! Keigraaf datte! Het optreden op zich was ook entertainend. “Who can drink the fastest?” met nen trechter en keihard meeschreeuwen. En ne wall of death waarbij zo ne kei grave metalhead in 't midden bleef staan en iedereen daarop en op elkander en wow! Heel den tijd meegedaan. Gecirclepit, maar ook geheadbangt en luchtgitaar gespeeld. Ik stonk naar alles wat niet water en zeep was en ik was nogal vuil en ik kreeg krampen en ik was moe. Maar ik was blij.
Wat ik vooral onthouden heb, en dat zinneke komt nog regelmatig terug in mijn hoofd te voorschijn:
MUNICIPAL WASTE IS GONNA FUCK YOU UP!
MUNICIPAL WASTE IS GONNA FUCK YOU UP!
MUNICIPAL WASTE IS GONNA FUCK YOU UP!
MUNICIPAL WASTE IS GONNA FUCK YOU UP.
MUNICIPAL WASTE IS GONNA FUCK YOU UP…
FUCK YOU UP!

In Mei 2008 was het tijd voor Groezrock. Mijn eerste editie. Direct een geslaagde editie, want wat stond er op het programma? FUCKING HOT WATER MUSIC.
Superduper bevoorrecht en content dat ‘k dit heb kunnen meemaken. Zotste optreden van mijn leven tot dusver. Die mannen zien opkomen gaf echt een gevoel van "waw, dit wordt legendarisch". 't Was dan ook een reunie. Eerst ne coolen intro, dan ineens ziet ge die mannen en dan zetten die keihard in met A Flight And A Crash, gevolgd door Wayfarer. Da's zotkomen. De eerste noten van AFAAC waren de mooiste noten op heel dat festivalleke in Meerhout daar. En niet te vergeten, op ‘t einde : TRUE BELIEVERS (van the Bouncing Souls) SAMEN MET THE BOUNCING SOULS! Mannekes, zo zot! Toch even een moment van complete gelukzaligheid. Ik stond ook vanvoor, graaf zicht. Den Bouncing Souls zanger zelfs kunnen aanraken, hihi. Die mannen hunnen stage presence is keihard. Niet te veel alcohol, maar ook niet te weinig. De setlist was zo goed als perfect, geluid was niet slecht, en de muziek was de beste ooit.

De zomer editie van Ieperfest 2008 heeft mij ook geraakt. Eigenlijk op dezelfde manier als de winter editie dat had gedaan: met nen afsluiter die ik niet kende maar alles wegblies. Nu was dat As Friends Rust. Initieel headlineden ze niet, maar door nen hoop verschuivingen in de line-up wel, en dat was verdiend. Enorm verschoten van de energie die die mannen brachten. Gewoon enorm genoten van een prachtig optreden, goeie muziek en zotte sfeer.

In additie tot the Jizz Kids show, en na deze band gemist te hebben in februari 2008, zie ik ze wel in oktober 2008: The Apers! Vooral nieuwe nummers, maar hun nieuwe nummers zijn zo goed, dus dat deert niet! Af en toe ook een klassiekertje, supercool! Ramones en Screeching Weasel cover. En Kevin Aper zijn podiumliefde. Die mens is echt gemaakt om daar te staan en het publiek te entertainen, zowel muzikaal als narratief. Goeie mopkes verteld, overall goed gelachen en me enorm geamuseerd ook al was ik den enige die dat blijkbaar aan 't doen was. Er was 15 man aan 't kijken of zo. Graafste ooit. Nadien nog met Kevin en Kelvin gepraat, ook heel cool! Want dat zijn toch een beetje idolen.

Een week of 2 later, na the Apers-show, was het de tijd voor the Copyrights en the Priceduifkes.
The Copyrights. FUCK YEAH. Ik had er uiteindelijk 3 of 4 maand naar uitgekeken om ze nu te zien, en opeens stonden ze daar en kon niemand mij nog in de weg gaan staan. Front row, af en toe second en third row, maar overal even zot. Die stemmen, die melodieën, die drum, die bas! En vooral de harmonieën tussen Fletcher (lead) en Jeff en Brent (backings), soms wist ik gewoon niet met wie mee te zingen. Want er zijn echt niet veel noten geweest die ik niet heb meegezongen. Echt, eindelijk kon ik de longen uit mijn lijf schreeuwen, zalig. Setlist: stuk voor stuk hits. Zalig. Enorm bezweet op 't einde van hunne set. Één van de zotste dingen die ik al heb meegemaakt. Ik kan bijna gelukkig sterven. Alla 57 North: "Statietraat 13, Friday night, there's an awesome band in front of me and they made everything alright, hey!"
Vervolgens speelden The Priceduifkes. Record release party, dus sowieso een speciale gelegenheid. Ballonnen, zwembanden, kilo's papiersnippers, nen hele hoop fans. Tijd voor een feestje! Enorm coole setlist, alle nieuwe nummers, veel oudere nummers. En iedereen die constant loosging. 'k Had er een blauw oog aan overgehouden. Afin, op 't einde gingen ze nog eens een coverke spelen, maar omdat ze niet konden kiezen welke Ramonesnummer hebben ze maar direct ne medley gemaakt. En I Wanna Be Retarded als bisnummer, superzot. Ricky D, Cowboy Mambo en Voale Senne, dikke heersers de die!
De foto hier links onder de titel is trouwens op die show getrokken.

En de zaterdag dus Teenage Bottlerocket. Als God de wereld niet geschapen heeft zullen die mannen het wel gedaan hebben. Grootste heersers van 't universum.

Let's keep going the show!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten